• سه شنبه ١٤ آذر ١٤٠٢-١٥:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٥٩
پس از ارائه گزارش خزانه دار شورا مطرح شد:11-198

از تأکید بر اقدام قانونی و منطقی در حفظ درختان تا ابراز نگرانی از کاهش درآمدهای شهرداری تهران

پس از قرائت گزارش نظارتی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در خصوص درآمد 7 ماهه نخست سال 1402 شهرداری تهران، اعضای شورا مواردی از تأکید بر اقدام قانونی و منطقی در حفظ درختان تا ابراز نگرانی از کاهش درآمدهای شهرداری تهران، بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش خزانه دار شورا در خصوص حساب‌های درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران، اظهار داشت: در تعاریف بودجه منظور از درآمد نقدی، درآمدی است که به صورت اسکناس وارد حساب شهرداری شده و در لحظه امکان استفاده از آن وجود دارد و درآمد غیر نقدی شامل اموال منقول یا غیر منقولی است که می‌تواند به صورت نقد در معاملات و دیون مورد محاسبه قرار ‌گیرد. 
وی افزود: با توجه به گزارش خزانه دار، مابه‌التفاوت درآمد حاصله کجا هزینه شده است؟ آیا در حساب شهرداری است؟ آیا هزینه شده و یا به صورت انباشته باقی مانده و به واحدها تزریق نشده است. در بازدیدهایی به عمل آمده از پروژه‌های در دستور کار، مدام از عدم اختصاص بودجه صحبت می‌شود، اگر این بودجه در حساب شهرداری است چرا به مناطق اختصاص داده نمی‌شود و اگر به مناطق ارائه شده، چرا هزینه نمی‌شود. 
 
بابایی: آمار، شایعات مربوط به تراکم فروشی را نقض می‌کند
عضو شورای شهر تهران، گفت: یکی از نکاتی که در گزارش خزانه‌دار محترم، عنوان شد؛ در خصوص عوارض قطع درختان بود که بیش از عدد مصوب، بوده است. نکته حائز اهمیت در این باره این است که عوارضی از شهروندان دریافت نمی‌شود که بر اساس آن به آن‌ها اجازه قطع درختان داده شود. در کمیسیون ماده ۷ تنها اجازه جابجایی درخت در فصل معین آن هم در صورت ضرورت داده می‌شود. این عوارض مربوط به جرایمی است که از متخلفانی که بدون اجازه شهرداری اقدام به قطع درختان می‌کنند؛ اخذ می‌شود و این امر حاکی از آن است که شهرداری نظارت دقیق‌تری به این موضوع دارد. 
وی ادامه داد: از جمله نقاط قوت این گزارش موارد درآمدی بود که در دوران قبل عملکرد صفر داشته‌اند که آمار نشان دهنده کاهش موارد صفر است. از نکات حائز اهمیت دیگر گزارش تراکم تا حد مجاز مصوبات ماده ۵ است که کمتر از حد مصوب بوده است و این امر شایعات مربوط به تراکم فروشی را نقض می‌کند. یکی دیگر از نقاط ضعف عملکرد شهرداری در خصوص عوارض ماده ۱۰۰ بود که نسبت به روز، ۱۵ درصد محقق شده بود که با توجه به تصویب بند ط تبصره ۶ در مجلس، مناطق عملکرد ضعیفی در این حوزه داشتند، لذا از شهرداری درخواست می‌شود در این مورد پیگیری بیشتری انجام دهد. 
 
چمران: در حفظ درختان به صورت قانونی و منطقی عمل شود 
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اظهارات صادقی یادآور شد: از ظرفیت کمیسیون ماده ۱۰۰ و فضایی که مجلس ایجاد کرد متأسفانه تاکنون به خوبی استفاده نشده است. برای جبران این موضوع باید اطلاع رسانی بیشتری انجام شود تا مردم بدانند و از این فرصت آگاهی یابند چرا که مشخص نیست دوباره چه زمان این فرصت ایجاد شود.
 چمران در خصوص عوارض قطع درختان نیز گفت: این‌ها در واقع جرایم افرادی است که به صورت غیرقانونی اقدام به قطع درخت کرده‌اند. بر این اساس اگر به صورت قانونی و منطقی برای حفظ درختان عمل نشود؛ برخی اقدام به قطع درختان کرده و با پرداخت جریمه، خود را از بند آن رها می‌کنند. بنابراین این هشداری است که باعث قطع و کاهش تعداد درختان می‌شود.
 
امانی: در گزارش خزانه دار شاهد سیر نزولی درآمدهای شهرداری بودیم 
عضو شورای شهر تهران با اشاره به آمار و اعداد اعلام شده در بودجه شهرداری گفت: نگرانی من از کاهش درآمدهای شهرداری تهران است. تاکنون چنین معمول بوده که در سه ماهه اول، با کاهش درآمدها مواجه بودیم. اما رفته رفته هرچه به پایان سال نزدیک می‌شدیم؛ درآمدها افزایش می‌یافت. این در حالی است که در گزارش امسال خزانه‌دار شورا، شاهد سیر نزولی درآمدهای شهرداری بودیم. یعنی از ۱۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۰۰۰ میلیارد در مهر ماه رسیده‌ایم و درآمد شهرداری ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
پیرهادی: درآمد مازاد هر حوزه، در حوزه دیگری هزینه نشود 
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در خصوص عوارض حفظ و گسترش و نیز عوارض ایمنی و آتش نشانی، خواستار عمل به قانون شد؛ به این معنا که اگر درآمد شهرداری بیش از عدد مصوب بود، بودجه مازاد را در حوزه دیگری هزینه نکند و به همان حوزه‌های مربوطه اختصاص دهد.
 
فروزنده: در تسویه با بانک‌ها از مسیر مولدسازی اقدام می‌کنیم 
پس از تذکرات اعضا و بیان نکات موجود، لطف اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری، با بیان اینکه ما در بخش غیرنقد در حال تسویه چهار هزار میلیارد تومان با بانک‌ها هستیم؛ اظهار کرد: اعداد تسویه ارائه خواهد شد و هفته آینده نیز لایحه‌ای ارائه خواهیم داد تا شورا به ما در این زمینه کمک کند. ما در تسویه حساب با بانک‌ها از مسیر مولدسازی اقدام می کنیم که گزارش آن ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه برج میلاد درآمدها را به حساب خزانه واریز کرده است؛ یادآور شد: سهم خزانه در ۶ ماه اول برای نصب دکل‌های مخابراتی هنوز انجام نشده که باید پرداخت شود.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه کمیسیونی در سازمان برنامه برای پرداخت بدهی‌های دولتی تشکیل شده است؛ گفت: امیدواریم بتوانیم از محل کمیسیون ماده ۷۷ این شرایط را بهبود ببخشیم. در کل بسیار به تحقق بودجه امسال امیدواریم و فکر می‌کنیم که اصلاحیه بودجه را به شورا ارائه خواهیم داد.
 
صادقی: در گزارش بعدی خزانه داری، مبالغ ثبت علی الحساب نیز ارائه شود
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تشکر از معاون مالی اقتصادی شهرداری، گفت: از محل 40 همت درآمد نقد شهرداری، 21 همت هزینه کردیم. تفاضل مابین این دو عدد، مبلغی حدود 20 همت است. این مابه التفاوت قابل توجه، نه در حساب است و نه در جایی ثبت شده است. اگر این مبلغ، ثبت علی الحساب شده است؛ از خزانه دار محترم، خواستارم در گزارش های بعدی، این گزارش مبالغ ثبت علی الحساب را نیز، ارائه کنند. 
وی در ادامه بیانات خود، سئوالی پیرامون شهرسازی مطرح کرد و پرسید: سازمان نوسازی، هر قدر السهمی که از پروژه ها می گیرد؛ آن را جزو درآمد های خود ثبت و محسوب می کند. در صورتی که تحقق این قدر السهم قطعی نیست و شاید سه سال آینده محقق بشود و شاید نشود!
 
علوی: اعتبار را به نسبت پروژه و با اولویت مصوبات شورا تخصیص دهید
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ضمن قدردانی از  معاون مالی اقتصادی شهرداری، از کمیسیون بودجه خواستار شد: درآمد مدیریت شهری، در ادوار مختلف و گذشته را در گزارشی ارائه نماید. 
وی در ادامه و خطاب به معاون مالی اقتصادی شهرداری، گفت: وقتی شما بودجه هزینه‌ای را به صورت گلوبال به معاونت ها می دهید؛ خود معاونت تصمیم می گیرد که به کدام کد پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب، اعتبار تخصیص دهد. یا آن معاونت اعتبار را در اختیار پیمانکاری که چندین پروژه در دست انجام دارد؛ قرار می دهد که در نهایت پس از اتمام سال، منجر به خلق این معضل می شود که اعتبار اعطا شده، اما پروژه اصلاً آغاز به کار نشده است. 
وی با مورد نقد قرار دادن این شیوه از هزینه کرد و تخصیص اعتبار، خواستار اصلاح این رویکرد شد.
علوی با طرح معضل دیگری در مدیریت پروژه ها عنوان کرد: پروژه ای که در شورا مصوب می شود، قطعاً مهم است اما اشکالی که به این شیوه هزینه کرد وارد است؛ آنست که پروژه های مصوب شورا، به تشخیص معاونت ها غیرضروری تشخیص داده می شود و در همان حال، به عنوان مثال هزار میلیارد اعتبار به تشخیص معاونت ها سرازیر به پروژه‌ای خاص می شود و در نهایت پروژه مذکور نیز، بعضاً از دستور کار خارج می شود! 
وی از همکاران کمیسیون بودجه و مسئولان معاونت مالی، خواست اعتبار را به نسبت پروژه و با اولویت و مبنای مصوبات شورا تخصیص بدهند و نه تشخیص معاونت ها.
 
چمران: مردم نسبت به پرداخت عوارض سالیانه شهرداری اقدام کنند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از معاون مالی اقتصادی شهرداری، به جهت تسویه حساب با بانک ها و اقدامات انجام شده تشکر کرد و در توصیه‌ای به مردم، در ارتباط با پرداخت عوارض سالیانه شهرداری گفت: در صورتی که مردم هنوز اقدام به پرداخت عوارض نکرده‌اند؛ به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند تا دچار مشکل نشوند.
 
خشنود: راه اندازی حسابداری پیمانکاری و ابلاغ جزییات آن در شنبه آتی
مدیرکل درآمدهای شهرداری گفت: منابع شهرداری تهران به صورت گلوبال پرداخت می شود که با تدبیر و دستور معاون مالی اقتصادی شهرداری، ما اقدامی انجام دادیم که بخشی از آن راه اندازی حسابداری پیمانکاری است که توضیحات آن شنبه هفته آینده به تمام معاونت ها، ستاد ها و مناطق 22 گانه ابلاغ می گردد.
وی با اشاره به تحقق ۴۰ درصدی درآمدهای پایدار شهرداری تا پایان مردادماه، اظهار داشت: سهم درآمدهای ناپایدار نیز ۶۰ درصد بوده است؛ درآمدهای پایدار کاملا وصول و واریز شده است.
مدیرکل درآمدهای شهرداری افزود: در سال گذشته از بحث ارزش افزوده و سهم گمرک ۱۹۹ میلیارد تومان در ۶ ماه ابتدایی سال داشتیم که در پنج ماهه امسال به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و از سویی دیگر در عوارض پسماند، ماهیانه ۹۰ میلیارد تومان به میزان ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که به هزار میلیارد تومان در پنج ماه ابتدایی امسال رسیده است.
خشنود با بیان اینکه عوارض آلایندگی وسایط نقلیه هنوز اخذ نشده، گفت: وزارت صمت هنوز سامانه‌ای راه اندازی نکرده که سهم شهرداری‌ها را به ویژه شهرداری تهران مشخص کند. در بخش محیط زیست نیز در جلسات با وزارت صمت و سازمان محیط زیست، این سازمان هنوز نماینده خود را معرفی نکرده است و پس از معرفی نماینده و پیگیری امور، درآمدها حاصل خواهد شد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: